Ambulant Woonbegeleider Vluchtelingen

17 september 2025
Reageer direct
Reageren tot:

Job Description

Opdracht omschrijving

Wij zijn op zoek naar een ambulant woonbegeleider vluchtelingen voor 28 – 36 uur per week.

De opvang van Oekraïense vluchtelingen vindt plaats op 12 locaties binnen de gemeente Achtkarspelen. Naast opvang binnen gemeentelijke opvanglocaties, worden ook Oekraïense vluchtelingen opgevangen in particuliere setting.

Ook beschikt de gemeente over een doorstroom locatie voor maximaal 36 statushouders. Een bijzondere manier van gemeenschappelijk en toch ook zelfstandig wonen, waarbij het proces van integratie is begonnen.

In totaal zijn er zo’n 220 opvangplekken operationeel voor vluchtelingen in de gemeente. Deze vluchtelingen hebben in meer of mindere mate behoefte aan ondersteuning en begeleiding.

De ambulant woonbegeleider begeleidt Oekraïense vluchtelingen en statushouders van de diverse opvanglocaties binnen de gemeente Achtkarspelen. Het werk is gevarieerd en uitdagend omdat een woonbegeleider te maken heeft met ad-hoc werkzaamheden en uiteenlopende situaties, op locaties waar opvang wordt geboden aan een doelgroep met een migratieachtergrond met mogelijkerwijs psychiatrische en/of verslavingsproblematiek.

De ambulant woonbegeleider werkt vanuit het gemeentekantoor in Buitenpost. Het takenpakket bestaat zowel uit administratieve werkzaamheden op kantoor, als ambulante werkzaamheden in de woonsituatie van de vluchteling. De kandidaat is het eerste aanspreekpunt voor vluchtelingen met een hulp- of begeleidingsvraag. Daarnaast zorgt hij of zij voor een goede operationele gang van zaken op de opvanglocaties. De kandidaat creëert een omgeving waarin de vluchtelingen zo humaan en waardig mogelijk worden opgevangen zonder daarbij te hospitaliseren en steeds met oog voor budgettaire kaders. 

De ambulant woonbegeleider neemt met ingang van 1 januari 2026 in toerbeurt deel aan de piketdienst, waarbij hij/zij buiten kantoortijden bereikbaar is voor urgente situaties op de locatie. De bereikbaarheid is van maandag t/m vrijdag van 17.00 – 09.00 uur en zaterdag, zondag en feestdagen de gehele dag en nacht (24u);

Deze functie is ingeschaald in schaal 8 cao Gemeenten.

Vanwege de aard en inhoud van deze opdracht is het belangrijk om te voldoen aan de richtlijnen van de Wet deregulering beoordeling arbeidsrelaties (DBA). Om schijnzelfstandigheid te voorkomen, is inschrijving uitsluitend mogelijk voor partijen die personeel in loondienst beschikbaar stellen.

Dit betekent dat zelfstandigen zonder personeel (zzp’ers), evenals bv’s met enkel een directeur-grootaandeelhouder, helaas niet in aanmerking komen voor deze opdracht. Ook inschrijvingen via detacheringsbureaus, brokers, uitzendorganisaties of andere intermediairs die zzp’ers aanbieden, kunnen niet worden meegenomen in de beoordeling – ongeacht de aard van de contractuele relatie.

Alleen kandidaten die aantoonbaar in loondienst zijn bij de inschrijvende partij komen in aanmerking voor gunning. De gemeente behoudt zich het recht voor om bij twijfel aanvullende documentatie op te vragen om de aard van het dienstverband te verifiëren. Als blijkt dat niet aan deze voorwaarden wordt voldaan, kan dit leiden tot uitsluiting van verdere deelname aan de procedure.

Het takenpakket bestaat onder andere uit de volgende werkzaamheden en verantwoordelijkheden:

  • Draagt bij aan het realiseren en in stand houden van een veilig leef- en woonklimaat voor bewoners;
  • Onderhoudt contact met bewoners en stimuleert hen om actief en zelfredzaam te zijn;
  • Voert gesprekken met bewoners (ook in conflictsituaties);
  • Ondersteunt bewoners bij het regelen van (overheids)zaken;
  • Vangt op, registreert en informeert nieuwe instromers;
  • Geeft voorlichting aan en begeleidt bewoners, ook naar en bij (zorg)afspraken;
  • Fungeert als eerste aanspreekpunt en vraagbaak voor bewoners en heeft daarmee een signalerende functie binnen de diverse locaties;
  • Heeft een coördinerende, initiërende en aansturende rol bij de inzet van betrokken vrijwilligers;
  • Voert afstemmingsgesprekken met interne gemeentelijke afdelingen;
  • Voert afstemmingsgesprekken met externe partijen, waaronder onderwijs- en zorginstanties;
  • Houdt toezicht op de veiligheid en de naleving van huisregels op de opvanglocaties;
  • Organiseert, waar nodig, activiteiten voor en/of met bewoners met als doel het bevorderen van integratie en coördineert de uitvoering van deze activiteiten;
  • Draagt zorg voor de facilitering van benodigdheden op de locatie, binnen de budgettaire kaders;
  • Voert eenvoudige technische handelingen en/of reparaties uit op een opvanglocatie;
  • Geeft uitvoering aan het Legionella-Beheerplan;
  • Levert een bijdrage aan het geheel van werkzaamheden, die nodig zijn vanaf het moment van het vinden van een nieuwe opvanglocatie tot en met het operationeel gaan van deze locatie. Is daarmee ondersteunend aan de werkzaamheden van de projectleider;
  • Administratieve werkzaamheden rondom bewoners, waaronder het tijdig opstellen en bijhouden van accurate dagrapportages;
  • Neemt tijdens de piketdienst indien nodig beslissingen op het gebied van onder andere openbare orde en veiligheid. Legt verantwoording af aan de projectleider en/of teamleider over de genomen beslissingen en de kosten daarvan. Indien nodig overlegt hij/zij tijdens de piketdienst met de portefeuillehouder.

Reageer 2 dagen voor sluiting publicatie (en ontvang meer details, wensen en eisen!)

Start publicatie 17-09-2025
Einddatum vragen 19-09-2025
Opvragen van tarief, wensen en eisen voor.. 22-09-2025
Sluiting publicatie 24-09-2025 23:59
Beoordeling offertes (vanaf) 25-09-2025
Verwachte terugkoppelingsdatum 25-09-2025