Projectleider Werkgeversmerk en doelgroepcampagnes bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)
Job Description
- Den Haag, 36 uur per week.
- Opdrachtnummer: 25.062
Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 36 uur per week, de beoogde startdatum is 7 juli 2025.
Specificatie
Over Support Overheid Realisatie
De Support Overheid representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
Support Overheid Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
- Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
- Verbeteren van de dienstverlening;
- Een efficiënte en wendbare organisatie;
- Anticiperen op de toekomst.
Over Uitvoeringskracht en Arbeidsmarktkrapte
Gemeenten staan aan de lat voor grote maatschappelijke opgaven, de financiële positie is nijpend en de arbeidsmarkt is uitdagend. Niemand weet precies waar het naartoe gaat. Dankzij de inzichten en resultaten vanuit diverse onderzoeken, pilots en talrijke gesprekken weten we wel in welke richting we moeten denken. Om arbeidsmarktkrapte in het gemeentelijke domein structureel te verminderen is het nodig dat we innoveren, anders organiseren en gezamenlijk als gemeentelijk domein werken aan structurele oplossingen.
Twee jaar geleden is in de algemene ledenvergadering van de Support Overheid ingestemd met een driejarig programma Uitvoeringskracht en Arbeidsmarktkrapte. Inmiddels zijn we anderhalf jaar onderweg. Vijftien veelbelovende pilots zijn in de lokale praktijk uitgevoerd. Samen met andere initiatieven en onderzoeken levert dit waardevolle inzichten op. Deze inzichten, ervaringen en resultaten worden gedeeld én opgeschaald, zodat we als collectief van gemeenten hiervan kunnen profiteren.
Een van de initiatieven die is opgezet is een campagne om mensen enthousiast maken voor een baan bij de gemeente. Op de website www.werkenbijgemeenten.nl staan testimonials van ambtenaren die vertellen over hun werk. Tijdens de pilot-campagne begin dit jaar hebben diverse gemeenten deze filmpjes gedeeld via sociale media. De resultaten tonen aan dat een gezamenlijke werkgeverscampagne een effectieve en efficiënte oplossing kan zijn voor het versterken de gemeentelijke arbeidsmarkt en haar imago als werkgever. De eerstvolgende stap hiervoor is het uitvoeren van enkele specifieke doelgroepcampagnes voor studenten en schaarstefuncties.
Zie voor aanvullende informatie:
Omschrijving van de opdracht
Jij bent de projectleider en regisseur van onze werkgeversmerk- en doelgroepcampagnes. Je zet ze op, rolt ze uit en zorgt dat ze werken. Dat doe je niet voor de Support Overheid, maar voor álle 342 gemeenten. Hiervoor werk je nauw samen met zowel grote als kleine gemeenten en vakverenigingen zoals POGG en A&O fonds Gemeenten.
Kleine gemeenten help je echt verder, zodat zij worden ontzorgd en zonder gedoe de meerwaarde ervaren van de campagnes. Voor grotere gemeenten en regio’s – met eigen werkgeverscampagnes – zorg je ervoor dat de arbeidsmarktcommunicatiestandaard (www.werkenbijgemeente.nl) ook toepasbaar is en de eigen campagnes kan versterken. Je duikt zelf de praktijk in, regisseert samen met onze communicatieprofessionals persoonlijke testimonials met ambtenaren die hun verhaal vertellen, en zorgt dat deze via social media bij de juiste studenten en schaarse talenten terechtkomen. Ons gezamenlijke doel: meer directe sollicitaties en een beter beeld onder jongeren van het werken bij de gemeente.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
- Creëren van een sterk landelijk werkgeversmerk en aantrekkelijk imago van gemeenten als werkgever
- Opzetten van een vervolg pilot-campagne gericht op het aanspreken van jongere doelgroepen (GenZ en millennials) en schaarse functies (bijvoorbeeld juristen, ICT en cyber)
- Ontzorgen van kleinere gemeenten die nu zelf geen arbeidsmarktcommunicatie kunnen uitvoeren, door hen in staat te stellen gemakkelijk aan te sluiten op deze pilot-campagne
- Doorontwikkelen van de arbeidsmarktcommunicatiestandaard (werkenbijgemeente.nl) met standaardcontent, waarbij grotere gemeenten en regio’s de mogelijkheid hebben hun eigen ‘couleur local’ eraan toe te voegen
- In samenwerking met enkele representatieve gemeenten in de eerste ring ook werken aan imagoverbetering en het realiseren van sollicitaties van geïnteresseerde kandidaten
- Nauw samenwerken met gemeenten – zowel HR als communicatie – en met A&O fonds Gemeenten
Resultaat van de opdracht
- Doelgroepcampagnes voor studenten en schaarse functies zijn succesvol opgezet, uitgevoerd en breed toegepast door gemeenten, resulterend in een aantoonbaar verbeterd imago en een meetbare stijging in directe sollicitaties
- Het platform werkenbijgemeente.nl is doorontwikkeld tot een herkenbare arbeidsmarktcommunicatiestandaard, toepasbaar door zowel kleine als grote gemeenten.
- Gemeenten zijn actief ondersteund in het gebruik van de standaard en de campagne-instrumenten, met name kleinere gemeenten zijn succesvol ontzorgd.
- De samenwerking tussen Support Overheid, gemeenten, A&O fonds en communicatieprofessionals heeft geleid tot een duurzame basis voor toekomstige gezamenlijke arbeidsmarktcommunicatie.
Eisen
De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
- Minimaal afgeronde HBO opleiding, in de richting van HR, marketing en communicatie;
- Minimaal 8 jaar aantoonbare werkervaring op WO-niveau als projectmanager werkgeversmerk, senior adviseur marketing en arbeidsmarktcommunicatie / employer branding;
Wensen
Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.
- Kandidaat heeft aantoonbare ervaring als projectleider met het ontwikkelen en neerzetten van een sterk werkgeversmerk;
- Kandidaat heeft aantoonbare ervaring en resultaten behaald met het ontwikkelen van arbeidsmarktcampagnes op de specifieke doelgroepen: studenten, ICT en/of juridisch;
- Kandidaat heeft aantoonbaar kennis en ervaring in het monitoren en optimaliseren van campagnes o.b.v. recruitment marketing data uit onder meer ATS en GA;
- Kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring in het uitvoeren van werkgeversmerk-/ arbeidsmarktcampagnes bij de (gemeentelijke) overheid;
- Kandidaat heeft aantoonbaar kennis en ervaring met project- en stakeholdermanagement en overtuigingskracht waardoor bewezen is dat autonome organisaties actief zijn betrokken bij een campagne;
Informatie
Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 36 uur per week. De maximale vergoeding is 120 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Den Haag / Op locatie bij gemeenten / Hybride. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
Gesprek
Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Mercell Source-to-Contract één of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Mercell S2C, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.
Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?
Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van Mercell Source-to-Contract
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.
De gepubliceerde offerteaanvraag op Mercell S2C & Admin met aanbestedingsnummer T156969 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het categorie 5: Project en Programma management
Voorgenomen planning
- Verzending offerteaanvraag: woensdag 11 juni 2025
- Uiterste datum stellen vragen via Mercell Source-to-Contract woensdag 18 juni 2025, 12:00 uur
- Uiterste datum tot registratie
Deze registratie wordt behandeld door Mercell Source-to-Contrac 2 dagen voor sluitingsdatum) - Uiterste datum tot kwalificatie
Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum) - De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: woensdag 25 juni 2025, 12:00 uur
- Geplande datum eerste gesprek: dinsdag 1 juli 2025 tussen 10.00 en 15.30 uur
- Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen
U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt.
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:
- Registreer bij Mercell Source-to-Contract
- Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
- Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
- Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.
Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in Mercell S2C, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Mercell S2C verstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.