Procesbegeleider Schulden, Hersteloperatie kindertoeslagen en Bestaanszekerheid bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)
Job Description
- Den Haag, 36 uur per week.
- Opdrachtnummer: 25.056
Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 36 uur per week, de beoogde startdatum is 1 juli 2025.
Specificatie
Over Support Overheid Realisatie
De Support Overheid representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
Support Overheid Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
- Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
- Verbeteren van de dienstverlening;
- Een efficiënte en wendbare organisatie;
- Anticiperen op de toekomst.
Over het team implementatie- en uitvoeringsondersteuning in de domeinen
Het is de missie van het team implementatie- en uitvoeringsondersteuning in de domeinen om gemeenten te ondersteunen en te faciliteren bij implementatie van (nieuwe) wetgeving in hun uitvoeringsprocessen. Dit gebeurt onder andere in grote veranderprogramma’s (zoals op gebied van bestaanszekerheid, schuldhulpverlening en het digitaal stelsel omgevingswet). Ook wordt structurele(re) uitvoeringsondersteuning in de domeinen vormgegeven, als opvolging op of naast de implementatieondersteuning.
Tot slot wordt in dit team regie op de ketensamenwerking gericht op de uitvoering met andere overheidsorganisaties vormgegeven. Hiervoor heeft dit team structureel contact met gemeentelijke uitvoeringsnetwerken domeinen zodat het specialistische kennis- en expertise opbouwt en onderhoudt en een stevige verbinding met de gemeentelijke netwerken inricht.
Over de Programma’s Verbinden Schuldendomein, Hersteloperatie Kindertoeslagen en Bestaanszekerheid
Als procesbegeleider maak je onderdeel uit van het Basisteam implementatie en uitvoeringsondersteuning in de domeinen werk je voor programma’s die in het teken staan van schulden en bestaanszekerheid. Het accent ligt op het programma Verbinden Schuldendomein.
De hoofdambitie van Support Overheid is het realiseren van bestaanszekerheid voor alle inwoners. Bestaanszekerheid is nodig om armoede en schulden te voorkomen en de inwoners die al financiële problemen hebben een duurzame oplossing te kunnen bieden. De programma’s bieden gemeenten ondersteuning om complexe onderwerpen te implementeren binnen de gemeentelijke praktijk.
In vervolg op het programma ‘Verbinden Schuldendomein 2020-2022’ is er een nieuw breed programma gestart. Het nieuwe programma bestaat uit verschillende deelprojecten. Zo is er een deelproject dat zich richt op de borging van de vier wetten, op preventie (financiële educatie en life events) van schulden bij jongeren, op ondernemers met financiële zorgen en maakt ook het versterken van de informele infrastructuur deel uit van het programma. Gemeenten worden met het programma ondersteund door bewezen effectieve interventies op te schalen en verduurzamen.
Het programma werkt nauw samen met het programma hersteloperatie Kinderopvangtoeslag Gemeenten, dat gemeenten ondersteunt bij het helpen van ouders die zijn getroffen door de problemen met de kinderopvangtoeslag. Ouders kunnen ondersteunen krijgen op de vijf leefgebieden: wonen, werk, zorg, financiën en gezin. Het programma ondersteunt gemeenten met producten als handreikingen, routekaarten, Q&A’s, formats, tweewekelijkse spreekuren en podcasts.
In de rol procesbegeleider ondersteun je gemeenten bij de implementatie van thema’s (schulden, hersteloperatie Kinderopvangtoeslag Gemeenten en bestaanszekerheid). Dat doe je door een goede informatievoorziening die met gemeenten en andere stakeholders wordt gedeeld via o.a. nieuwsbrieven en de website. In digitale en fysieke bijeenkomsten, zgn. werksessies en (be)spreekuren deel je inhoudelijke kennis over de wet- en regelgeving en kennis over het toepassen van de implementatieproducten van het programma met gemeenten.
Je neemt deel of levert een inhoudelijke bijdrage aan overleggen op tactisch en operationeel niveau binnen het schuldendomein, de hersteloperatie kinderopvangtoeslag, of bestaanszekerheid.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
- Je werkt aan een passend ondersteuningsaanbod voor gemeenten;
- Je signaleert ontwikkelingen, aanpassingen in wet- en regelgeving en wensen bij gemeenten en vertaalt die naar een passend ondersteuningsaanbod;
- Je ontwikkelt, schrijft en toetst ondersteuningsproducten die generiek toepasbaar zijn op basis van behoefte van gemeenten;
- Je bereidt presentaties voor en verzorgt presentaties bij (digitale) bijeenkomsten en/of trainingen voor het netwerk van gemeentelijke contactpersonen;
- Je beantwoordt inhoudelijke vragen die binnenkomen via telefoon, e-mail en tijdens bijeenkomsten;
- Je levert een inhoudelijke bijdrage aan de ontwikkeling van beleid op tactisch niveau gericht op de implementatie;
- Je monitort de voortgang van de lopende wetstrajecten en/of de hersteloperatie kinderopvangtoeslag en creëert draagvlak voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties;
Resultaat van de opdracht
- De procesbegeleider levert onafhankelijke ondersteuning met als doel het gezamenlijk bereiken van de afgesproken resultaten:
- De producten (handreikingen, factsheets, etc) zijn ontwikkeled op kwalitatief hoog niveau en zijn up to date;
- Alle gemeenten in staat zijn om de onderwerpen binnen de deelprojecten te implementeren gebruikmakend van het kader dat bestaat uit de routekaart Financiële Zorgen;
- De procesbegeleider bevordert tevredenheid van klant en stakeholders;
Eisen
De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
- Minimaal afgeronde opleiding op Hbo-niveau;
- WO-werk- denkniveau, aantoonbaar door minimaal drie jaar werkervaring op WO-niveau in de publieke sector;
- Minimaal vijf (5) jaar aantoonbare werkervaring in de rol van adviseur of projectleider op het gebied van complexe implementatietrajecten in het gemeentelijk uitvoeringsdomein op politiek-bestuurlijk terrein en in situaties met tegenstrijdige belangen;
- Minimaal vijf (5) jaar aantoonbare ervaring met adviseren over het op gang brengen en op gang houden van multidisciplinaire veranderprocessen bij gemeenten;
- Minimaal drie (3) jaar aantoonbare kennis uit opdrachten inzake het schuldendomein. Blijkend uit cv;
Wensen
Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.
- Kennis van (werk)processen bij gemeenten.
- In de afgelopen 5 jaar aantoonbare ervaring met werken bij of voor gemeenten in de rol van adviseur op alle niveaus (bestuurlijk, strategisch, tactisch management en operationeel).
- Aantoonbare werkervaring met gemeentelijke (besluitvorming)processen.
- In de afgelopen vijf jaar aantoonbare ervaring in de rol van adviseur of projectleider in het creëren van draagvlak en faciliteren van kennisdeling voor gekozen oplossingsrichtingen en daaruit voortvloeiende consequenties.
- Inhoudelijke en actuele kennis op de gemeentelijke beleidsterreinen schulden en bestaanszekerheid.(bijv jongeren met financiële zorgen,de wetten in het schuldendomein en specifiek schuldhulpverlening, (sociale)incassso en derdenbeslag).
- Inhoudelijke en actuele kennis van een crisisdossier binnen de (Rijks)overheid of bedrijfsleven.
- Aantoonbare ervaring met het samenwerken met minimaal 2 Rijksoverheden binnen een programma of uitvoeringstraject.
Informatie
Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 36 uur per week. De maximale vergoeding is € 115,- euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Den Haag/Hybride. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
Gesprek
Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Mercell Source-to-Contract één of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Mercell S2C, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.
Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?
Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van info.mercell.com
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.
De gepubliceerde offerteaanvraag op Mercell S2C & Admin met aanbestedingsnummer T154755 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het Categorie Implementatie ondersteuning
Voorgenomen planning
- Verzending offerteaanvraag: Woensdag 28 mei 2025
- Uiterste datum stellen vragen via Mercell Source-to-Contract Woensdag 4 juni 2025, 12:00 uur
- Uiterste datum tot registratie
Deze registratie wordt behandeld door Mercell Source-to-Contract - Uiterste datum tot kwalificatie
Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum) - De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: Woensdag 11 juni 2025, 12:00 uur
- Geplande datum eerste gesprek: dinsdag 24 juni 2025 tussen 11.00 tot 12.30 uur
- Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen
U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt.
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:
- Registreer bij Mercell Source-to-Contract
- Selecteer een categorie en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
- Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
- Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.
Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in Mercell S2C, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Mercell S2C verstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.