Adviseur implementatie en informatie W&I bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)
Job Description
- Den Haag, 24 uur per week.
- Opdrachtnummer: 25.070
Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 24 uur per week, de beoogde startdatum is 21 juli 2025.
Specificatie
Over Support Overheid Realisatie
De Support Overheid representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
Support Overheid Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
- Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
- Verbeteren van de dienstverlening;
- Een efficiënte en wendbare organisatie;
- Anticiperen op de toekomst.
Over Support Overheid Naleving
Support Overheid Naleving is een team binnen Support Overheid Realisatie. Zij ondersteunt gemeenten bij het versterken van de preventie-, toezichts- en handhavingspraktijk in het sociaal domein. Dit doet zij door kennis te ontsluiten en beschikbaar te stellen voor gemeenten via een kennisbank, website, fora, trainingen, webinars, workshops, (regio)bijeenkomsten en advisering. Naleving onderzoekt, signaleert en vertaalt trends en ontwikkelingen, voert innovatieprojecten uit en haalt goede praktijkvoorbeelden onder gemeenten en ketenpartners op. Waar knelpunten of toepassingsvraagstukken worden herkend worden deze vertaald in oplossingsrichtingen en- in afstemming met de Support Overheid-beleidscollega’s- bespreekbaar gemaakt bij de systeemverantwoordelijke. Naleving wordt gevormd door ruim 50 professionals met een grote diversiteit aan achtergronden en expertises. Aan deze diversiteit wordt veel waarde gehecht. Onze professionals werken in functies als die van projectmanager, (beleids- en strategisch) adviseur, secretaris, data-expert, juridisch adviseur, etc. Zij delen energie, betrokkenheid en passie voor hun vak en de goede onderlinge sfeer heeft een herkenbare positieve uitstraling op de omgeving.
Naleving werkt on/office, waarbij medewerkers worden gefaciliteerd om vanuit huis, onderweg, en soms op kantoor te kunnen werken
Omschrijving van de opdracht
Het team Werk & Inkomen (W&I) richt zich op de naleving van de Participatiewet. Gemeenten zijn verantwoordelijk voor de rechtmatige en doeltreffende uitvoering van de Participatiewet. Deze gemeenten zijn hiermee onder meer verantwoordelijk voor het toezicht op en naleving van verplichtingen door inwoners die een beroep doen op verstrekking van allerlei voorzieningen binnen de Participatiewet.
Het team W&I bestaat uit 6 personen, waaronder beleidsadviseurs, juridisch adviseurs, adviseurs implementatie, communicatieadviseurs en regioadviseurs.
De opdracht omvat het (door)ontwikkelen van een implementatieaanpak preventie, toezicht en handhaving voor gemeenten.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Je gaat met het expertteam Naleving Werk & Inkomen aan de slag met:
- Het ontwikkelen en uitvoeren van een samenhangende implementatiestrategie gericht op preventie, toezicht en handhaving in het gemeentelijke domein van Werk & Inkomen, met name specifiek op de Participatiewet.
- In samenwerking met gemeenten en Support Overheid-collega’s ontwikkel je een ondersteuningsaanbod met praktische producten, instrumenten en kennis voor gemeenten gericht op preventie, toezicht en handhaving in het gemeentelijke domein van Werk & Inkomen, met name specifiek op de Participatiewet.
- Je toetst nieuwe en bestaande producten, instrumenten en kennis op bruikbaarheid, overzichtelijkheid, actualiteit en onderlinge samenhang. Daar waar nodig pas je deze aan of ontwikkel je deze door. Bedoeling van het ondersteuningsaanbod is om op een overzichtelijke manier kennis en handvatten te bieden aan de gemeentelijke handhavers en beleidsmakers.
- Je adviseert het expertteam over de keuze van het juiste middel om de informatie en kennis op een effectieve manier bij de doelgroep aan te bieden.
- Samen met je collega’s uit het expertteam ondersteun je (fysieke) community’s, gremia en platforms waarin gemeenten en ketenpartners leren van en met elkaar en gezamenlijk tot de ontwikkeling van nieuwe producten en instrumenten komen.
- Je werkt samen met de communicatieadviseur om het ondersteuningsaanbod visueel aantrekkelijk, goed zichtbaar én vindbaar op onze communicatiekanalen (website, social media, youtube, forums) te publiceren.
- Je signaleert en analyseert trends, ontwikkelingen en behoeften van gemeenten op het gebied van preventie, toezicht en handhaving in het gemeentelijke domein van Werk & Inkomen, met name specifiek op de Participatiewet. Je volgt daarvoor de brede trends en ontwikkelingen in de media, bij gemeenten en bij samenwerkings- en ketenpartners in de sociale zekerheid. Ook voer je regelmatig analyses uit op de binnengekomen vragen om zo de witte vlekken in het ondersteuningsaanbod te detecteren.
Resultaat van de opdracht
Resultaten van de opdracht binnen het team Naleving (breed) en specifiek het expertteam Naleving Werk & Inkomen:
- Binnen het gemeentelijke domein van Werk & Inkomen, met een focus op de Participatiewet, is een actuele en passende implementatiestrategie uitgewerkt. Deze strategie richt zich op preventie, toezicht en handhaving, en sluit aan bij actuele beleidsontwikkelingen en uitvoeringspraktijken.
- Er is een aantrekkelijk ondersteuningsaanbod ontwikkeld, bestaande uit praktische producten en instrumenten. Dit aanbod is ingebed in een werkproces dat is ingericht om het aanbod duurzaam door te ontwikkelen en actueel te houden.
- Er is actief bijgedragen aan de ondersteuning en versterking van bestaande (fysieke) community’s, gremia en platforms. Deze ondersteuning wordt door gemeenten en ketenpartners als positief en waardevol ervaren.
- Een proces is ingericht en geactualiseerd voor het analyseren van vragen, signalen uit media, trends en behoeften van gemeenten ten aanzien van preventie, toezicht en handhaving binnen het domein Werk & Inkomen.
- Er is een concreet actieplan opgesteld waarmee de resultaten van de inzet op een meetbare en inzichtelijke manier gevolgd en geëvalueerd kunnen worden.
- De effectiviteit van ingezette producten is geanalyseerd en er zijn aanbevelingen geformuleerd voor verbetering of doorontwikkeling op basis van deze analyse.
Eisen
De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
- Afgeronde Hbo opleiding richting organisatiekunde, informatiekunde of soort gelijk;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur implementatie en informatie;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de ontwikkeling van (landelijke) implementatietrajecten voor overheidsinstanties;
Wensen
Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.
- Kennis van het gemeentelijke domein Werk & Inkomen en dan specifiek uitvoering Participatiewet;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring met de ontwikkeling van (landelijke) implementatietrajecten voor gemeenten bij voorkeur vanuit de gemeente;
- Je beschikt over sterke communicatieve vaardigheden, zowel mondeling als schriftelijk.
Informatie
Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 24 uur per week. De maximale vergoeding is 105 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Den Haag.
Gesprek
Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Mercell Source-to-Contract één of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Mercell S2C, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.
Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?
Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van Mercell Source-to-Contract
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.
De gepubliceerde offerteaanvraag op Mercell S2C & Admin met aanbestedingsnummer T159152 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het vakgebied categorie 1: Beleidsontwikkeling en advies
Voorgenomen planning
- Verzending offerteaanvraag: Maandag 23 juni 2025
- Uiterste datum stellen vragen via Mercell Source-to-Contract maandag 30 juni 2025, 12:00 uur
- Uiterste datum tot registratie
Deze registratie wordt behandeld door Mercell Source-to-Contract 2 dagen voor sluitingsdatum) - Uiterste datum tot kwalificatie
Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum) - De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: maandag 7 juli 2025, 12:00 uur
- Geplande datum eerste gesprek:vrijdag 11 juli 2025 tussen 13.00 en 17.00 uur
- Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen/ in de week van 14 tot en met 18 juli 2025
U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt.
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:
- Registreer bij Mercell Source-to-Contract
- Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
- Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
- Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.
Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in Mercell S2C, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Mercell S2C verstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.