Projectleider ondernemersdienstverlening bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)
Job Description
- Den Haag, 12 uur per week.
- Opdrachtnummer: 25.072
Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 12 uur per week, de beoogde startdatum is 1 september 2025 2025.
Specificatie
Over Support Overheid Realisatie
De Support Overheid representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
Support Overheid Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
- Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
- Verbeteren van de dienstverlening;
- Een efficiënte en wendbare organisatie;
- Anticiperen op de toekomst.
Over Team Dienstverlening
Het team Dienstverlening ondersteunt vanuit Support Overheid Realisatie gemeenten om kennis en uitvoeringskracht op het gebied van klantgedreven dienstverlening te bundelen. Met praktijkoplossingen, informatie en inspiratie, analyses en standaardisering bieden wij gemeenten handvatten om hun klantgerichtheid verder te verbeteren. Zodat gemeentelijke dienstverlening herkenbaar, effectief en efficiënt is voor inwoners en ondernemers.
Het Team Dienstverlening is onderdeel van het basisteam Ondersteuning generieke gemeentelijke dienstverlening en informatievoorziening. De andere teams binnen Support Overheid Realisatie zijn Team Digitalisering en uitvoerbaarheid overheidsbreed, Team Implementatie- en uitvoeringsondersteuning domeinen en Team Collectieve diensten gemeenten.
Omschrijving van de opdracht
Team ondernemersdienstverlening voert binnen Team Dienstverlening het programma betere dienstverlening en regelgeving uit. Gemeenten hebben een centrale rol als eerste overheid voor ondernemers. Die rol zal de komende jaren alleen maar groter worden als gevolg van de verdere regionaal-economische ontwikkeling. Het is aan gemeenten om een goede uitgangspositie te bieden voor ondernemingen en te zorgen dat zij zo min mogelijk belemmerd worden door regeldruk.
Voor veel gemeenten is ondernemersdienstverlening een prioriteit en zij investeren daar ook actief in. Tegelijk zijn ondernemers vaak niet bekend met deze dienstverlening. Vooral op het gebied van communicatie is winst te behalen. Dat blijkt uit het onderzoek naar het ‘Landschap van Ondernemersdienstverlening‘ dat de Support Overheid eind 2022 uitvoerde. Dit onderzoek bood de Support Overheid meerdere aanknopingspunten om aan de slag te gaan met een aanbod van ondernemersdienstverlening dat nog beter aansluit bij de behoeften van ondernemers. Daarbij is het vooral belangrijk dat gemeenten ondernemers actief betrekken bij de ontwikkeling en inzet van ondernemersdienstverlening. Dat vergroot de effectiviteit.
Accenten binnen de opdracht bevinden zich dan ook naast ondernemersdienstverlening en regeldrukreductie op effectieve communicatie van gemeenten richting de doelgroep van ondernemers, bijvoorbeeld met een omnichannelaanpak.
Als Projectleider ondernemersdienstverlening ben je verantwoordelijk voor de aansturing van één of meerdere projecten in het Dienstverleningsdomein. De projectleider rapporteert daarbij aan de coördinator Dienstverlening en waar nodig aan de manager van Basisteam Ondersteuning generieke gemeentelijke dienstverlening en informatievoorziening.
De nadruk van jou als projectleider op dit project ligt op de volgende activiteiten:
- Projectleiding over deelprojecten binnen het programma, specifiek op de projecten binnen het thema regeldruk.
- Zorgdragen voor de ontwikkeling van publicaties zoals factsheets en handreikingen vanuit projecten rond regeldrukreductie.
- Regie op de communicatiemiddelen en publicaties vanuit alle projecten in het programma betere dienstverlening en regelgeving.
- Organiseren van (online)evenementen, en aansluiten aan bij bestaande congressen en bijeenkomsten.
- Publicatie en moderatie op het forum Economie van de Support Overheid
- Verzamelen, analyseren en delen van resultaten uit het Support Overheid-panel Economie (3-5 keer per jaar), ten behoeve van beleidsontwikkeling.
Resultaat van de opdracht
Behaalde resultaten aan het einde van het programma (onder verantwoordelijkheid en in samenwerking met de betrokken teams binnen Support Overheid en Support Overheid Realisatie):
- De afstemming met en verbinding tussen relevante dienstverleningsprojecten en -programma’s binnen Support Overheid is structureel georganiseerd, in samenspraak met betrokken interne en externe partners. 1e kwartaal 2026 wordt de balans opgemaakt en ieder half jaar wordt door de opdrachtnemer over de voortgang gerapporteerd.
- Er zijn projectdoelen geformuleerd en inhoudelijk afgestemd op lopende trajecten binnen Support Overheid en Support Overheid Realisatie. Dit vertaalt zich jaarlijks in een jaarplan en een jaarverslag, waar verantwoording wordt afgelegd.
- Binnen de kaders van het programma is samengewerkt met diverse stakeholders, waaronder gemeenten, ministeries, andere overheden en partijs. Deze samenwerking is actief gefaciliteerd en verder uitgebouwd.
- In het kader van de uitvoering is een netwerk van contactpersonen bij gemeenten en samenwerkingspartners onderhouden, gericht op duurzame relatieopbouw en kennisdeling. Ook dit wordt de in voortgang van de opdrachtnemer gerapporteerd, op basis waarvan het resultaat kan worden bijgesteld.
- Er zijn concrete en bruikbare instrumenten ontwikkeld en aangeboden ter ondersteuning van gemeentelijke teams Economische Zaken, met als doel het verbeteren van ondernemersdienstverlening en het verminderen van regeldruk. Dit vertaalt zich in primair in het jaarplan voor 2026 en 2027.
- Per programmadoel en per deelproject zijn, conform de programmadoelstellingen, meetbare resultaten behaald. De voortgang is bewaakt vanuit de projectleiding, in afstemming met betrokken communicatieadviseurs en inhoudelijke experts.
- Medewerkers van gemeentelijke teams Economische Zaken zijn actief geïnformeerd en betrokken via het Support Overheid-panel Economie. De input uit dit panel is benut voor inhoudelijke afstemming en beleidsontwikkeling. Dit maakt de opdrachtnemer zichtbaar door gemiddeld 4 keer per jaar het panel in te zetten en het aantal deelnemers te laten groeien.
Eisen
De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
- Afgeronde WO opleiding;
- Minimaal 5 jaar ervaring in het adviseren en begeleiden van ondernemers in het opbouwen- en/of uitbouwen van hun bedrijf;
- Minimaal 5 jaar aantoonbare ervaring als communicatieadviseur;
Wensen
Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.
- Aantoonbare kennis in het betrekken van doelgroepen bij beleid blijkende uit CV en motivatiebrief.
- Ervaring met dienstverlening aan ondernemers/bedrijven, specifiek op het gebied van de maatschappelijke transities op het vlak van duurzaamheid, energie, circulariteit en arbeidsmarkt, blijkende uit CV en motivatiebrief.
- Ervaring met stakeholdermanagement binnen politieke omgevingen op tactisch en strategisch niveau.
- Een netwerk binnen gemeenten, (semi-)overheden en belangenorganisaties.
Informatie
Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 12 uur per week. De maximale vergoeding is 115,- euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Den Haag/Hybride. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
Gesprek
Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Mercell Source-to-Contract één of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Mercell S2C, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.
Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?
Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van Mercell Source-to-Contract
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.
De gepubliceerde offerteaanvraag op Mercell S2C & Admin met aanbestedingsnummer T161918 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in categorie 5: Project en Programma management
Voorgenomen planning
- Verzending offerteaanvraag: maandag 7 juli 2025
- Uiterste datum stellen vragen via Mercell Source-to-Contract vrijdag 11 juli 2025, 12:00 uur
- Uiterste datum tot registratie
Deze registratie wordt behandeld door Mercell Source-to-Contract 2 dagen voor sluitingsdatum) - Uiterste datum tot kwalificatie
Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum) - De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: donderdag 17 juli 2025, 12:00 uur
- Geplande datum eerste gesprek: dinsdag 22 juli 2025 2025 tussen 15.00 tot 17.00 uur
- Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen
U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt.
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:
- Registreer bij Mercell Source-to-Contract
- Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
- Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
- Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.
Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in Mercell S2C, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Mercell S2C verstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.