Senior Bidmanager bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)

2 mei 2025
Reageer direct
Reageren tot:

Job Description

  • Den Haag, 36 uur per week.
  • Opdrachtnummer: 25.054

Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract  op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 36 uur per week, de beoogde startdatum is 1 juni 2025.

Specificatie

Over Support Overheid Realisatie

De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (Support Overheid) werkt aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door het actief participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, daar samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren. 

Zo draagt Support Overheid Realisatie bij aan vier gemeentelijke speerpunten: 

  • Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
  • Verbeteren van de dienstverlening;
  • Een efficiënte en wendbare organisatie;
  • Anticiperen op de toekomst. 

Over het kenniscentrum inkoop en aanbesteden

Binnen basisteam Collectieve Diensten wordt uitvoering gegeven aan diverse gemeentelijke dienstverlening. 

Het Kenniscentrum inkoop en aanbesteding is onderdeel van dit basisteam en staat in continue verbinding met gemeenten en gemeentelijke inkoopsamenwerkingen. Deze wisselwerking wordt gebruikt om inkoop gerelateerde zaken op te halen bij gemeenten het aanbod van de Support Overheid te etaleren en te brengen bij gemeenten. We weten wat er in het land speelt, waar behoefte aan is en richten hier ons aanbod op in.
Intern adviseren wij collega’s over (collectieve) inkooptrajecten en we verzorgen indien gewenst ook (collectieve) aanbestedingen. We doen dit voorspelbaar en transparant met een afwegingskader, een voortbrengingsproces en een inkoop governance.

Omschrijving van de opdracht

Als senior bidmanager ben jij verantwoordelijk voor het zelfstandig vormgeven en uitvoeren van de (collectieve) aanbestedingen die Support Overheid Realisatie namens zijn deelnemers uitvoert. 

Jij bent vanaf het begin van de verwervingsvraag betrokken, verzorgt markconsultaties, realiseert de verwerving strategie, stelt de aanbestedingstukken op en begeleidt het volledige aanbestedingsproces. In sommige gevallen doe je dit in samenwerking met een projectmanager in andere gevallen doe je het volledig zelfstandig.

Voor de uit te voeren collectieve aanbestedingen zoeken we combinatie van inhoudelijk deskundige en een Bidmanager. Dat betekent dat het niet alleen gaat om inkoopkennis, maar ook materiedeskundigheid op ICT gebied. Momenteel wordt er opvolging gegeven aan een gezamenlijk project dat zich richt op werkplek gerelateerde hardware.

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

Als senior bidmanager voer je de volgende werkzaamheden uit:

  • Het adviseren over en opstellen van de verwervingsstrategie
  • Het adviseren over en opstellen van alle aanbestedingstukken
  • Het adviseren over inkoopvormen en contractvormen
  • Het begeleiden van het gehele aanbestedingsproces (zowel een collectieve aanbesteding, als voor aanbestedingen voor Support Overheid)
  • Het coachen van collega’s binnen het team

Resultaat van de opdracht

De resultaten van deze opdracht zijn:

  • Opgestelde verwervingsstrategieën
  • Opgestelde algemene functionele beschrijvingen in overleg met (potentiële) deelnemers en (potentiële) aanbieders
  • Opgestelde programma’s van eisen
  • Opgestelde overige benodigde aanbesteding- en processtukken
  • Succesvol uitgevoerde aanbestedingsprocessen

Eisen

De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.

Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:

  • WO-werk en denkniveau.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met het opzetten en uitvoeren van aanbestedingen in een gemeentelijke omgeving.
  • Minimaal 5 jaar ervaring met het opereren binnen samenwerkingsverbanden binnen overheid of vergelijkbaar.
  • Minimaal 5 jaar inhoudelijke ervaring met inkopen van ICT producten en diensten.
  • Beschikt minimaal over het diploma NEVI-2.
  • Ervaring met tenderplatformen zoals TenderNed en Select& Admin.

Wensen

Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.

  1. De kandidaat beschikt over een bewezen trackrecord met het uitvoeren van Europese aanbestedingen voor gemeenten.
  2. De kandidaat heeft kennis van en ervaring met het tot stand brengen van overeenkomsten en mantelovereenkomsten met daarbinnen vallende nadere overeenkomsten.
  3. Diepgaande kennis van ICT en toegepaste telecommunicatieoplossingen binnen gemeenten.

Informatie

Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 36 uur per week. De maximale vergoeding is 125,-  euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Den Haag. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.

Gesprek

Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Selectéén of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend. 

In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek. 

Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.

Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Select& Admin), kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.

Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?

Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van CTM& Admin.nl

Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.

De gepubliceerde offerteaanvraag op Select& Admin met aanbestedingsnummer 392786 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.

De offerteaanvraag staat in het vakgebied Project en programmamanagement

Log in of schrijf u in bij CTM& Admin.nl

Voorgenomen planning

  1. Verzending offerteaanvraag: donderdag 1 mei 2025
  2. Uiterste datum stellen vragen via CTM& Admin.nl donderdag 8 mei 2025, 12:00 uur
  3. Uiterste datum tot registratie
    Deze registratie wordt behandeld door CTM& Admin.nl (helpdesk@ctm& Admin.nl, 2 dagen voor sluitingsdatum)
  4. Uiterste datum tot kwalificatie
    Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum)
  5. De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: donderdag 15 mei 2025, 12:00 uur
  6. Geplande datum eerste gesprek: maandag 26 mei 2025 tussen 13.00 tot 16.00 uur
  7. Eventueel tweede gesprek: nader te bepalen

U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt. 

De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:

  1. Registreer bij CTM& Admin
  2. Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
  3. Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
  4. Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.

Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in CTM, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.

Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Selectverstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.