Coördinator Grip op informatie bij VNG Realisatie (tijdelijke opdracht)
Job Description
- Den Haag, 32 uur per week.
- Opdrachtnummer: 25.051
Het betreft een tijdelijke opdracht op basis van inhuur (ZZP-er, via bureau of detachering vanuit een andere organisatie). De maximale duur van dit contract op grond van deze aanbesteding is 36 maanden. De omvang is gemiddeld 32 uur per week, de beoogde startdatum is juni 2025.
Specificatie
Over Support Overheid Realisatie
De Support Overheid representeert de ruim 300 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar afdelingen aan een krachtige lokale overheid. Support Overheid Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
Support Overheid Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
- Werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
- Verbeteren van de dienstverlening;
- Een efficiënte en wendbare organisatie;
- Anticiperen op de toekomst.
Over Programma Grip op informatie
Het programma Grip op Informatie helpt gemeenten om kansen te benutten die de informatiesamenleving met zich meebrengt. Een stevige grip op informatie biedt kansen op het gebied van transparantie, efficiency, innovatie en dienstverlening. Maar ook op het gebied van datagedreven werken en in de contacten met inwoners en ondernemers.
Het op orde hebben van de informatiehuishouding is voor gemeenten niet alleen een wettelijke verplichting, maar ook een voorwaarde voor openheid en transparantie. De juiste informatie op de juiste plaats draagt ook bij aan een goede en efficiënte taakuitvoering, aan informatieveiligheid en privacy, aan de kwaliteit van dienstverlening en de mogelijkheden voor innovatie en datagedreven werken. Een goed functionerend archief, ook voor digitale informatie, is van belang voor verantwoording aan gemeenteraad, toezichthouders, burgers, onderzoekers en journalisten.
Het programma Grip op informatie richt zich op 3 thema’s:
- Informatiehuishouding op orde/duurzame toegankelijkheid – Archiefwet
- Actief openbaar maken – Wet open overheid
- Overheidsinformatie beschikbaar als open data - Wet hergebruik overheidsinformatie
Omschrijving van de opdracht
De coördinator is verantwoordelijk voor:
- Dagelijkse coördinatie van uitvoering van Programma Grip op Informatie
- Opleveren van het nieuwe meerjarenplan, om zowel Wet open overheid als Archiefwet te implementeren bij gemeentes en gemeenschappelijke regelingen
- Actief sturen op uitwisseling van ervaringen/best practices tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen (in diverse vormen, zoals webinars, blogs, artikelen, podcast en deelname aan werkgroepen)
- Actief samenwerken met ketenpartners , zoals ministerie van BZK , Ministerie van OCW, IPO, UvW, Nationaal Archief, KIA, Logius en ACOI.
- Coördinatie/organisatie van weken van Grip op informatie
- Actief samen werken om ‘openbaarheid en informatiehuishouding’ duurzaam binnen de Support Overheid te borgen.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De coördinator Grip op informatie is verantwoordelijk voor de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van het programma Grip op informatie. Het betreft een complex en multidisciplinair programma, met diverse expertises en betrokkenheid van onder andere kenniscentra Markt en overheid en Architectuur. Het programma heeft een strategisch/tactisch karakter. De coördinator verwerft (in- en extern) draagvlak voor het programma, de resultaten en consequenties. Daarnaast ontwikkelt en onderhoudt de coördinator een netwerk en zet dit netwerk in op strategisch dan wel tactisch niveau.
Concreet doet de coördinator het volgende:
- Stuurt het meerjarige programma Grip op informatie aan, gericht op de thema’s Informatiehuishouding op orde/duurzame toegankelijkheid, Actief openbaar maken en Overheidsinformatie beschikbaar als open data
- Stuurt strategisch en tactisch op de te behalen doelen
- Verwerft draagvlak voor de resultaten en consequenties van dit programma bij alle stakeholders (extern en intern)
- Ontwikkelt een netwerk en zet dit in op strategisch dan wel tactisch niveau
Resultaat van de opdracht
- Uitgevoerd Programma Grip op Informatie
- Opgeleverd van het nieuwe meerjarenplan, om zowel Wet open overheid als Archiefwet te implementeren bij gemeentes en gemeenschappelijke regelingen
- Uitwisseling van ervaringen/best practices tussen gemeenten en gemeenschappelijke regelingen (in diverse vormen, zoals webinars, blogs, artikelen, podcast en deelname aan werkgroepen) heeft aantoonbaar plaatsgevonden
- Samenwerking met ketenpartners , zoals ministerie van BZK , Ministerie van OCW, IPO, UvW, Nationaal Archief, KIA, Logius en ACOI heeft geleid tot draagvlak bij deze partijen voor het programma.
- De weken van Grip op informatie hebben plaatsgevonden
- De thema’s ‘openbaarheid en informatiehuishouding’ zijn duurzaam binnen de Support Overheid organisatie geborgd.
Eisen
De inschrijving moet volledig voldoen aan de eisen die vermeld zijn in deze paragraaf.
Uit het cv en/of de aangeleverde motivatiebrief blijkt minimaal dat de aangeboden kandidaat aantoonbaar (door opleidingen, cursussen, werkervaring, voorbeeldprojecten et cetera.) beschikt over:
- Academisch werk- en denkniveau, in de richting van informatiekunde/informatiemanagement;
- Tenminste 10 jaar werkervaring op WO niveau;
- Minimaal 5 jaar ervaring op managementniveau in de publieke sector;
- Minimaal 5 jaar ervaring als verander-/programmamanager;
- Aantoonbare kennis van de Archiefwet, Wet open overheid, Wet hergebruik overheidsinformatie;
Wensen
Nadat de inschrijvingen zijn gecontroleerd op de eisen, worden de wensen beoordeeld.
- Kennis van de gemeentelijke informatiehuishouding;
- Aantoonbaar gemeentelijk netwerk en relevante branche verenigingen op topambtelijk niveau;
- Ervaring met werken in een politiek/bestuurlijke omgeving in de publieke sector;
- Ervaring met samenwerking met (ICT) partijs; Ervaring moet blijken uit het CV, aangevuld met referentieprojecten of opdrachtbeschrijvingen;
Informatie
Het betreft een tijdelijke opdracht met een initiële periode met een omgang van gemiddeld 32 uur per week. De maximale vergoeding is 125 euro, exclusief BTW, inclusief reis- en verblijfkosten en dienstreizen. Gedurende de gehele looptijd van de inleenovereenkomst kan er niet geïndexeerd worden. De standplaats voor deze opdracht is Den Haag/Hybride. We gaan uit van gebruik van eigen telefoon en laptop.
Gesprek
Na evaluatie (eisen/wensen/prijs) worden aan de hand van de ranking in Selectéén of meerdere (in de regel drie) kandidaten uitgenodigd voor het gesprek. Deze ranking wordt niet meegenomen in de beoordeling van het gesprek: het gesprek is uiteindelijk doorslaggevend.
In dit gesprek wordt de kandidaat beoordeeld op werk- en opdrachtinhoudelijke aspecten, de match met de organisatie en de benodigde competenties. Op basis van de uitkomst van deze gesprekken vindt gunning van de opdracht plaats en/of wordt een kandidaat geselecteerd voor een eventueel tweede gesprek.
Het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat op het afgesproken tijdstip aanwezig is. Als de kandidaat, zonder voorafgaande afmelding, op de door ons gecommuniceerde datum en tijdstip afwezig is, kan dit leiden tot uitsluiting van de procedure.
Als u binnen zeven werkdagen na de sluitingstermijn geen uitnodiging heeft ontvangen voor een gesprek (via Select& Admin), kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt.
Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen?
Een onderdeel van de procedure is een formele inschrijving op het Online Marktplaats (OP) van Support Overheid Realisatie door middel van het platform van CTM& Admin.nl
Deze inschrijving is noodzakelijk in verband met Europese wet & regelgeving waar Support Overheid Realisatie aan moet voldoen. Deze inschrijving is eenmalig.
De gepubliceerde offerteaanvraag op Select& Admin met aanbestedingsnummer 392378 is leidend boven elders gepubliceerde documenten. De eisen en wensen zijn bij eventuele discrepanties leidend boven het gestelde in de profieltekst.
De offerteaanvraag staat in het vakgebied Implementatieondersteuning
CTM& Admin.nl/project/Support Overheid-Support Overheidrealisatie
Voorgenomen planning
- Verzending offerteaanvraag: vrijdag 25 april 2025
- Uiterste datum stellen vragen via CTM& Admin.nl vrijdag 2 mei 2025 2025, 12:00 uur
- Uiterste datum tot registratie
Deze registratie wordt behandeld door CTM& Admin.nl (helpdesk@ctm& Admin.nl, 2 dagen voor sluitingsdatum) - Uiterste datum tot kwalificatie
Deze aanvraag wordt behandeld door Support OverheidRealisatie (OP@Support Overheid.nl, dag voor sluitingsdatum) - De deadline om te Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op de opdracht: vrijdag 9 mei 2025, 12:00 uur
- Geplande datum eerste gesprek: maandag 19 mei 2025 tussen 14.00 en 17.00 uur
- Eventueel tweede gesprek: dinsdag 3 juni 2025 van 11.00 tot 11.45 uur & dinsdag 10 juni 2025 van 11.00 tot 10.45 uur
U kunt uw belangstelling uitsluitend kenbaar maken via het OP (Online Marktplaats) waarvan Support Overheid Realisatie gebruik maakt.
De stappen om te kunnen Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen op uitvragen zijn in grote lijnen als volgt:
- Registreer bij CTM& Admin
- Selecteer een kwalificatie/vakgebied en klik op accepteer om toegang te krijgen tot de aanvraag
- Rond de inschrijving af door de vragen te beantwoorden, het invullen van het verplichte Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA). Daarna kunt u uw aanmelding in sturen door op verzenden te klikken.
- Na beoordeling van uw verzoek tot kwalificatie (enkele dagen), wordt deze opdracht (en eventuele andere openstaande uitvragen) aan u toegezonden. U kunt hierop Reageer 2 werkdagen vóór deze datum zodat wij je goed voor kunnen stellen en uw aanbieding, CV en motivatie insturen.
Mocht u vragen hebben omtrent het inschrijven in CTM, kunt u mailen naar OP@Support Overheid.nl.
Indien u binnen 7 werkdagen na sluitingstermijn geen uitnodiging ontvangen heeft voor een selectiegesprek, kunt u ervan uitgaan dat u niet geselecteerd bent voor een eerste gesprek en niet voor gunning in aanmerking komt. De uitnodiging voor de selectiegesprekken wordt via Selectverstuurd en het is de verantwoordelijkheid van de inschrijver dat de kandidaat ook op het genoemde tijdstip aanwezig is.